14 szutrowych oesów wśród mazurskich jezior
Na czternastu odcinkach specjalnych zostanie rozegrana walka o zwycięstwo w ORLEN 78. Rajdzie Polski. Organizatorzy rajdu przygotowali siedem, dwukrotnie przejeżdżanych prób sportowych, które liczą 188,10km. Całkowita długość trasy czwartej rundy Mistrzostw Europy FIA wynosi 852,33km.
Piątek, 10 czerwca będzie pierwszym dniem rywalizacji, do której start nastąpi o godzinie 17:00 w centrum Mikołajek. Wcześniej, o godz. 12:30 rozegrany zostanie odcinek kwalifikacyjny Baranowo (fragment ubiegłorocznego oesu Gmina Mragowo). O godz.19:00 rozpocznie się widowiskowa próba na torze Mikołajki Arena, do której dwie załogi startują równocześnie.
W sobotę, 11 czerwca na kierowców i ich pilotów czeka siedem odcinków specjalnych liczących 107,36 km. Po pokonywanych dwukrotnie oesach Krzywe, Wojnasy i Wieliczki zawodnicy zmierzą się ponownie na torze Mikołajki Arena.
W niedzielę, 12 czerwca finał walki o końcowy triumf w ORLEN 78. Rajdzie Polski. Sześć wymagających odcinków (przejeżdżane dwukrotnie Mikołajki Max, Świętajno i Miłki) o długości 78,24 km wyłoni zwycięzcę polskiego klasyka. Drugi przejazd próby sportowej Miłki będzie jednocześnie Power Stage’m, który od tego roku został wprowadzony do Mistrzostw Europy, a pierwsza piątka w jego wynikach nagradzana jest dodatkową zdobyczą punktową (5-4-3-2-1).
Szampany wystrzelą na mecie podczas uroczystego zakończenia ORLEN 78. Rajdu Polski w centrum Mikołajek o godz. 17:45
Powstaje Mazurska Pętla Rowerowa
Przebieg trasy Mazurskiej Pętli Rowerowej oparty został o oś Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, unikatu na skalę europejską ze względu na jeden z najdłuższych systemów jezior i kanałów. Całość pętli będzie liczyć ok. 310 km, a jej realizacja podzielona jest na 2 etapy. Etap I to 293km (drogi gminne, powiatowe oraz tereny leśne), Etap II (drogi krajowe i wojewódzkie) to 17 km. Realizacja Mazurskiej Pętli Rowerowej potrwa do 2023 roku, lecz już dziś można korzystać z wielu odcinków trasy.
Wody Polskie RZGW w Białymstoku oficjalnie otworzyły drogę wodną Pisz – Węgorzewo. Zatem od dziś, czyli od 27 kwietnia br. można bezpiecznie żeglować na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Nasze Gospodarstwo po zakończeniu budowy śluzy Guzianka II i oddaniu jej do użytkowania w 2020 roku, modernizuje obecnie kanały na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Jeszcze w 2021 roku wyremontowany zostanie Kanał Mioduński, Kanał Grunwaldzki Kanał Szymoński oraz Kanał Tałcki. To kolejny etap inwestycji na łączną kwotę 300 mln zł, jakie Nasze Gospodarstwo realizuje w regionie. Zadanie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020, Budżetu Państwa oraz środków PGW Wody Polskie.
PGW Wody Polskie przeprowadziło kontrolę gospodarowania wodami z której wynika, że platformy są obiektami o wyglądzie pomostu pływającego, nie zaś jak wynika to z przedstawionych dokumentów łodziami nurkowymi z przeznaczeniem rekreacyjnym— informuje Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz, rzecznik prasowy, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku.— W naszej ocenie platformy na jeziorach stoją nielegalnie. Zgodnie z art. 212 ust. 1 pkt. 1 ustawy Prawo Wodne nakazaliśmy właścicielowi natychmiastowe usunięcie platform z jezior i zaprzestanie w przyszłości lokalizowania tego typu obiektów na wodach Skarbu Państwa, bez naszej zgody.
Odbiór techniczny robót budowlanych śluzy Guzianka II
Zakończyła się budowa śluzy Guzianka II, która łączy jeziora Bełdany i Guzianka z Jeziorem Nidzkim. Dziś (29 maja) nastąpił odbiór techniczny robót budowlanych. Nową śluzą pierwsi wodniacy będą mogli przepłynąć już za miesiąc.
- „Dziś odbieramy plac budowy protokołem, czyli wykonawca wykonał swoją pracę. Mamy gotową, piękną śluzę Guzianka II. Teraz występujemy do inspektora nadzoru budowlanego o wydanie jak najszybsze decyzji ws. eksploatacji. Myślę, że jeszcze w czerwcu, jak obiecywaliśmy, jeszcze przed głównym sezonem nawigacyjnym, będziemy mieli śluzę gotową” – powiedział Przemysław Daca prezes Wód Polskich.
Prom
UWAGA! Ze względu na ograniczenia związane z COVID-19, prom będzie w stanie przyjąć 15 pasażerów na pokład.
Prom pasażersko-samochodowy łączy Wierzbę z zachodnim brzegiem jeziora Bełdany. Umożliwia szybkie dotarcie z Półwyspu Popielańskiego do Mikołajek, Kamienia i Iznoty. Przeprawa między oddalonymi o ok. 400 metrów brzegami Bełdan trwa kilkanaście minut. Prom w Wierzbie jest jedyną tego typu przeprawą na Mazurach.
- Prom czynny jest od 1 VI do 29 IX od poniedziałku do niedzieli w godz. od 11:00 do 18:00,
- Prom ” Bełdany ” pierwszy raz wypływa o 11:00 z Wierzby, ostatni raz
o 17:40. Natomiast z Mikołajek ostatni kurs o godz. 17:50, - Koszt przeprawy:
Cena piesi i pasażerowie samochodów 3,- zł pojazdy jednośladowe i trójkołowe (do 550 kg) 8,- zł samochody osobowe, dostawcze, mikrobusy 10,- zł autobusy, ciągniki, pojazdy zaprzęgowe 12,- zł pojazdy ciężarowe, ciągniki z naczepami 15,- zł - Kontakt: 516-187-246 lub 87-423-28-07 (pon.-pt. w godz. 7-15).

Zwolnienie z opłat za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych
- Zgodnie z zapowiedziami do 30 września 2020 r. wszystkich użytkowników śródlądowych dróg wodnych obowiązuje zwolnienie z opłat za korzystanie ze śluz i odcinków śródlądowych dróg wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa.
Pełna treść ustawy z 14 maja br.:
http://dziennikustaw.gov.pl/D2020000087501.pdf
Oznacza to, że w tym sezonie żeglugowym na Mazurskich śluzach: Guzianka, Karwik, Przerwanki
oraz wszystkich śluzach Kanału Augustowskiego, nie będą pobierane opłaty za śluzowanie.
Dla przedsiębiorców istnieje też możliwość przesunięcia terminu płatności za dzierżawę gruntów pokrytych wodami oraz rozłożenie tych płatności na raty lub też ich umorzenie.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w publikacji: https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/zwolnienie-z-oplat-korzystanie-z-drog-wodnych-i-pomoc-dla-przedsiebiorcow-ws-podatkow
oraz na: https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/1018-wody-polskie-przygotowaly-wsparcie-dla-podmiotow-gospodarczych
Kolejne informacje dotyczące branży żeglugi śródlądowej będą na bieżąco publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: mgm.gov.pl
Polski Związek Motorowy, organizator 77. Rajdu Polski podjął decyzję o przełożeniu tegorocznej edycji rajdu na sezon 2021, w którym przypada stulecie narodowego klasyka. Decyzja jest wynikiem sytuacji związanej z pandemią wywołaną przez coronawirusa w Polsce oraz w Europie. Przełożenie rajdu na przyszły sezon nastąpiło w wyniku wspólnych analiz organizatora rajdu oraz Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) i Eurosport Events, Promotora Mistrzostw Europy.
W dniach 1-2 lipca Mikołajki odwiedzą uczestnicy jednego z najstarszych przedsięwzięć rajdowych na świecie Pekin – Paris Motor Challange 2019. Warto zarezerwować sobie czas w kalendarzu, by obejrzeć na żywo ponad stuletnią historię światowej motoryzacji.
Najstarszy pojazd uczestniczący w Rajdzie to francuski Contal Mototrini Tricycle z 1907 roku prowadzony przez Antona Sr Gonnissena i nawigowany przez Hermana Jr Gelana z Belgii. Wśród perełek znajdziecie także White MM Pullman z 1910, Chrysler B-70 z 1924, Bentley Super Sports z 1925, Sunbeam 25 HP Sport Tourer z 1928, czy Buick Coupe i Rolls Royce Phantom I z 1929.
7. Peking Paris Motor Challenge 2019 rozpoczął się 2 czerwca w Pekinie. Uczestnicy zaczęli swoją przygodę przed Wielkim Murem, aby następnie pędzić przez mongolskie stepy, trudne tereny Rosji i Kazachstanu, a później przez Finlandię, Estonię i Łotwę dotrzeć do Polski. Cały rajd liczy ponad 13 tysięcy kilometrów, rozbite na 36 dni. Meta imprezy w Paryżu osiągnięta zostanie 7 lipca.
Ze względu na ogrom kilometrów czekających uczestników, trasa Rajdu została podzielona na specjalne odcinki wahające się długością od 138 do 664 kilometrów, które mają wyznaczone PKC (punkty kontroli czasu) oraz PKP (punkty kontroli przejazdu). Pomiędzy nimi uczestnicy startują w próbach specjalnych.
W Mikołajkach gościć będziemy 120 załóg rajdowych z całego świata, które dotrą do miasta 1 lipca, aby nazajutrz z rana wystartować do następnego odcinka, kończącego się w Bydgoszczy.
Program 7. Pekin Paris Motor Challenge 2019 w Mikołajkach:
1 lipca (poniedziałek):
17.00-19.00 – próby specjalne na torze rajdowym
2 lipca (wtorek):
8:00 – 9: 55 – spotkanie z mieszkańcami i turystami Plac Wolności
8:16-10.15 – próby specjalne na torze rajdowym
Zapraszamy wszystkich fanów motoryzacji na niepowtarzalną okazję podziwiania klasyków motoryzacji!
28 – 30 czerwca 2019 r.
Piętnaście odcinków specjalnych liczących ponad 200 kilometrów zostanie rozegranych podczas PZM 76. Rajdu Polski (28 – 30 czerwca 2019), czwartej rundy mistrzostw Europy, mistrzostw Polski oraz Litwy, a także HRSMP. Znacznie skrócone trasy dojazdowe sprawią jednak, że polski klasyk będzie miał bardzo kompaktowy, przyjazny dla zawodników i kibiców charakter. Cała trasa liczy 654 kilometry i będzie jedną z najkrótszych w historii rajdu. Organizatorzy polskiej rundy mistrzostw Europy bacznie wsłuchiwali się w opinie zawodników i kibiców, ale wzięli również pod uwagę standardy współczesnych imprez sportowych oraz budżetowe realia.
Start rajdu w centrum Mikołajek zaplanowano na godzinę 16:00, w piątek, 28 czerwca br. Wcześniej, o godzinie 8:00 oraz 10:30 odcinki treningowy i kwalifikacyjny, a o 18:00 początek sportowej rywalizacji na torze Mikołajki Arena.
W sobotę, 29 czerwca br. osiem prób sportowych o długości ponad 115 kilometrów. Będą to dwukrotnie przejeżdżane oesy Paprotki, Stare Juchy, Olecko oraz widowiskowy Mikołajki Arena.
W niedzielę, 30 czerwca br. na zawodników czeka jeszcze kolejnych 6 odcinków specjalnych o długości blisko 88 kilometrów. Dwukrotnie rozgrywane oesy to Gmina Mrągowo, Użranki oraz Mikołajki Max, który tym razem na torze będzie miał swój start, a nie metę tak jak przed rokiem. Podczas niedzielnej rywalizacji, aż 45 procent trasy będą stanowiły odcinki specjalne!
Uroczyste zakończenie rajdu zaplanowano także w niedzielę, a wjazd pierwszej załogi na metę zlokalizowaną w malowniczym centrum Mikołajek nastąpi o godz. 15:30 tj. o blisko 3 godziny wcześniej niż przed rokiem.
Najkrótszy w historii był pierwszy Rajd Polski w 1921 roku, który prowadził z Warszawy do Białowieży i z powrotem i liczył 576 kilometrów. Kolejne edycje rozgrywane w okresie międzywojennym oraz w drugiej połowie ubiegłego stulecia były już znacznie dłuższe, a rekord został ustanowiony w sezonie 1939, kiedy to zawodnicy mieli do pokonania trasę liczącą 4,5 tysiąca kilometrów.
Rajd Polski w latach 1998 (Kraków), 2007, 2012 i 2013 (wszystkie edycje w Mikołajkach) liczył od 612 do 699 kilometrów. Przed rokiem, po czterech dłuższych rundach mistrzostw świata długość trasy wynosiła jeszcze 957 km, ale tegoroczna edycja liczy 654 kilometry.